‘Aan de zuidkant van het plein doemt een gele kolos op. De gevangenis ziet eruit als een onneembare vesting.’
(uit: ‘In de gevangenis van San Pedro kan alles’)
Beluister de radioreportage over bloggers in Vietnam
‘Artivisten’ noemen ze zich‚ de kritische kunstenaars op Cuba die weigeren met de staat mee te werken en daardoor allerlei privileges mislopen. ‘De meeste kunstenaars zijn bedreven geraakt in doen alsof. Maar als je dat lang volhoudt‚ word je wat je nadoet.’ Portret van een scene die de grenzen blijft opzoeken.
Wordt skateboarden in 2020 een Olympische sport? Als er ergens ter wereld naar wordt uitgekeken, is het wel in Havana, Cuba. Dankzij een Amerikaanse weldoener bloeit de skateboardscene daar als nooit tevoren. De Cubaanse autoriteiten weten zich niet goed raad met deze straatcultuur.
Beluister de radioreportage over de skaters van Havana.
Als blogger in Vietnam word je al snel vervolgd, zo bang is de staat voor meer openheid. Het weerhoudt moedige Vietnamezen er niet van hun mening te geven. Maartje zocht ze op, en werd net als zij achternagezeten door geheim agenten.
Hoe veranderen digitale media het leven in de stad? Lopen we straks allemaal over straat in een ‘hermetisch afgesloten cocon van bits en bytes’, starend naar onze smartphone? Of ziet de toekomst er anders uit?
Met filosoof Martijn de Waal maakte Maartje een tweeluik voor Volkskrant en VPRO over de digitale stad. In een ‘smart city’ als Songdo maken nieuwe media het leven veiliger en efficiënter, in een ‘social city’ als Helsinki stimuleren ze contact met andere stedelingen.
Beluister de radioreportage uit smart city Helsinki.
De film Rize brengt een nieuwe hip-hop dansstijl in beeld: clowning en krumping, ontstaan in de straten van South Central Los Angeles. Door de dans kunnen kinderen er hun agressie uiten – op een geweldloze, welhaast spirituele manier.
Een bezoek aan de San Pedro gevangenis in La Paz is een toeristische attractie van de eerste orde. Een reportage uit dit kleine dorp met zijn wijken, waar gevangenen in en uit lopen, en waar kinderen bij hun vader mogen wonen om ze van de gevaarlijke straat te houden.
Als student gaat Maartje naar Mexico voor taalkundig onderzoek bij de Otomí indianen. Veelal meeliftend achterop een pick-up truck, ontmoet zij Mexicanen van allerlei slag: een aan lagerwal geraakt fotomodel, het straatjongetje Eugenio, een groep jonge hippies en de donkerogige Mario, met wie zij een gedoemde relatie krijgt.